In het onderzoek voorafgaand aan de renovatie wees niets op de aanwezigheid van asbestvezels. Tijdens de werkzaamheden aan de gevel zijn echter materialen aangetroffen die na nader onderzoek asbestvezels bevatten. Conform asbestregelgeving is direct nader onderzoek uitgevoerd.
Uit dat onderzoek bleek dat de asbest zit in panelen die gebruikt zijn in de tochtsluizen, de buitenluifels en de gevel zelf. De panelen bestaan uit twee aluminium platen waar de asbest in is ingesloten. De platen worden door een professioneel, gecertificeerd, bedrijf verwijderd.
Zij doen dit door de asbestplaten in te sluiten met schuim. Dit schuim doordrenkt de asbesthoudende platen waardoor de asbestvezels niet rondvliegen en niet ingeademd kunnen worden. Omdat de platen geheel zijn doordrenkt, vormt zelfs plaatbreuk geen probleem. Het afvoeren van het afval gaat hetzelfde als bij een traditionele asbestsanering. Door deze aanpak zijn er geen risico’s voor de volksgezondheid voor reizigers en personeel opgetreden.
Hoeveel vertraging de oplevering van de gevel oploopt, is nog niet bekend. Streven is om de renovatie in september te voltooien.
De binnenzijde van de terminal is zoals gepland eind mei klaar. Reizigers die in de zomerperiode vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport vertrekken voorzien van alle gemakken vanuit een geheel vernieuwde terminal.