De directie van Maastricht Aachen Airport heeft besloten per direct Antonov toestellen niet meer welkom te heten. Dit besluit is een direct gevolg van de vele klachten die een serie vluchten met dit toestel afgelopen zomer opleverde.
Op verzoek van de omgeving
Directeur Jos Roeven: ‘We kregen afgelopen zomer verschillende opmerkingen van omwonenden over de Antonovs. Ook kwam dit ter sprake tijdens een kwartaaloverleg met de direct omwonenden. We hebben vervolgens de mogelijkheden onderzocht om dit soort toestellen te weren. Wat niet zo eenvoudig was. Want je kunt niet zomaar zeggen: jij mag wel komen en jij niet. Daarom hebben we de tarieven voor deze toestellen met incidentele vrachtvluchten dusdanig verhoogd dat het niet meer aantrekkelijk is hier te vliegen. Dus vanaf nu geen Antonovs meer op Maastricht Aachen Airport. Hierbij moet ik wel opmerken dat uitzonderingen de regel bevestigen. Denk hierbij aan noodsituaties of humanitaire vluchten. Deze laatste zetten geregeld dit soort toestellen in. Het verbod geldt voor de AN12, AN22, AN24, AN26 en AN30.’
Andere luchthaven
Voor Maastricht Aachen Airport betekent dit wellicht dat incidentele vrachtvluchten nu een andere luchthaven kiezen. Zoals de vluchten die afgelopen zomer tot zoveel klachten leiden. Deze serie vluchten landde met hightech onderdelen voor een klant van een Limburgse expediteur. Als gevolg van een productiestop door een fabrieksbrand, moesten deze onderdelen nu ingevlogen worden. Jos Roeven zegt hierover: ‘Dit is natuurlijk nooit leuk: tegen klanten zeggen dat ze niet meer welkom zijn. En ook de misgelopen inkomsten van deze vluchten is geen nieuws dat ik graag deel met mijn aandeelhouders. Maar we hopen hiermee aan de omwonenden te laten zien, dat we zeker bereid zijn maatregelen te nemen om de overlast te beperken.’
Hinderbeperkende maatregelen
Het niet meer toelaten van Antonovs op Maastricht Aachen Airport is een van de vele maatregelen die de luchthaven al trof om de overlast voor omwonenden te beperken. Eerder dit jaar waren de grotere lestoestellen al niet meer welkom, waren van april tot en met oktober vrachtvliegtuigen niet meer welkom tussen 6 en 7 en werden luchtvaartmaatschappijen dringend verzocht hun stroomaggreraat alleen te gebruiken indien noodzakelijk voor de start, landing of de gekoelde lading. Ook vinden gesprekken plaats met vliegtuigmaatschappijen om hun programma te optimaliseren ten einde de kans op landing na 23.00 uur te verkleinen. Zomaar een greep uit de verschillende maatregelen.