De regels voor het gebruik van Maastricht Aachen Airport zijn omschreven in een vergunning. Er is een vergunning voor de luchtgebonden activiteiten en een voor de grondgebonden activiteiten (milieuvergunning). Deze laatste wordt verleend door de lokale overheid: de gemeente Beek. Omdat Maastricht Aachen Airport een luchthaven van nationaal belang is verleent de Rijksoverheid de vergunning voor de luchtgebonden activiteiten. Hierin zijn onder andere de openingstijden, de geluidszone en de vliegroutes vastgelegd.
Aanwijzing en omzettingsregeling
De aanwijzing is de vergunning van Maastricht Aachen Airport die in 2004 van kracht werd. In 2008 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten dat er een vernieuwing moet komen van de regelgeving voor burgerluchthavens. Vast te leggen in een luchthavenbesluit. Als gevolg hiervan is het aanwijzingsbesluit van Maastricht Aachen Airport in 2013 omgezet in een tijdelijk ‘omzettingsregeling’. Deze omzettingsregeling bevat de regelgeving waarbinnen de luchthaven op dit moment opereert, tot het nieuwe luchthavenbesluit er is.
Luchthavenbesluit
Alle luchthavens moeten in het bezit zijn van een luchthavenbesluit. Dit besluit omschrijft de kaders waarbinnen wij als luchthaven moeten blijven. Zoals planologische beperkingen voor de omgeving van de luchthaven met het oog op vliegveiligheid, geluidsbelasting en externe veiligheid.
In 2014 zijn wij gestart met de aanvraagprocedure voor de aanpassing van het bestaande Luchthavenbesluit. Deze procedure is eind 2018 stopgezet. Er wordt een nieuw luchthavenbesluit voorbereid dat economisch haalbaar moet zijn en moet passen binnen de concessie. Uitgangspunt voor de aanvraag is het amendement dat 16 december is aangenomen door Provinciale Staten.
Met de vaststelling van een luchthavenbesluit wordt formeel geregeld dat gemeenten deze beperkingen moeten handhaven en laten doorwerken in bestemmingsplannen.
Toezicht en handhaving
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bevoegd gezag voor de regionale luchthavens. De Inspectie Leefomgeving en Transport is de toezichthoudende instantie van dit ministerie.
De bevindingen van de Inspectie Leefomgeving en Transport met betrekking tot de naleving van de milieuregels en de grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten worden jaarlijks vastgelegd in een handhavingsrapportage.
De gemeente Beek is verantwoordelijk voor de naleving van de milieuvergunning, voor grondgebonden activiteiten zoals het proefdraaien.