Een groot deel van de Limburgse logistiek geeft aan dat MAA een meerwaarde kan zijn voor hun organisatie. Dit bleek afgelopen week tijdens een webinar georganiseerd door ELC Limburg. Belangrijk is dan wel dat het kennisniveau op het gebied van luchtvracht verhoogd wordt bij deze partijen.
Woensdag schoof Maastricht Aachen Airport aan tafel tijdens een webinar van de Multimodaliteit Commissie van ELC Limburg. Dagvoorzitter Rob van Lieshout bevroeg CEO Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport en Jeffrey van Haeften, Vice President Europe & Global Sales van Emirates SkyCargo ten overstaan van een 40tal Limburgse professionals uit de logistiek. Centraal stond de vraag wat de Limburgse luchthaven en de Limburgse logistiek voor elkaar konden betekenen.
Snelheid
Luchtvracht bestaat voor het grootste deel uit goederen waarbij snelheid geboden is. Roeven noemde verse producten, levende dieren, high tech, farmaceutische goederen en e-commerce. ‘Vooral die laatste 2 categorieën zijn booming op onze luchthaven. De snelheid van de luchtvracht is een van de sterke punten waarmee luchtvracht zich onderscheid van andere vormen van transport’, aldus Roeven. Toch ziet hij kansen voor een nog snellere en efficiëntere goederenstroom: ‘Ik zie goederen vanuit onze luchthaven over de weg naar Schiphol gaan om daarna weer over de weg terug te komen naar bijvoorbeeld Venlo. Dat kan beter en sneller. In Limburg komen alle mogelijke transportvormen samen: rail, water, weg en lucht. Als we in staat zijn die beter met elkaar te verbinden, levert dat voor iedereen winst op, ook voor het klimaat.’
Uniek voor Europa
Die winst voor het klimaat is volgens Jeffrey van Haeften ook te behalen met een langere runway: ‘Als een vliegtuig niet vol geladen kan vertrekken, gaat dat ten koste van de carbon footprint’ vertelt van Haeften. ‘Maar dat is voor ons ook het enige echte nadeel van Maastricht Aachen Airport. Uniek voor Europa en een groot voordeel voor luchtvrachtmaatschappijen is dat de luchthaven zelf de afhandeling van de vracht doet. Zo maak je met één partij integraal afspraken over de landingsrechten én afhandelingstijden. Daarnaast kent Maastricht Aachen Airport een zeer snelle afhandeling van de vracht en douaneformaliteiten.’
Sterke locatie
‘Wij hebben destijds voor Maastricht gekozen om meerdere redenen. Maar de voornaamste reden was dat we een korte aansluiting wilden houden op Schiphol. En dat op meerdere manieren: in kilometers, in de capaciteit van de luchthaven maar ook de bereidwilligheid van de afhandelaar. De grote luchthavens hebben allen met vrachtcongestie te maken. Ze slibben dicht in hun capaciteit, slots, maar ook in hun bereikbaarheid. Het wordt steeds drukker op de wegen rondom de grote steden. Maastricht is in vergelijking met hen goed bereikbaar. En door de ligging binnen de driehoek Amsterdam-Parijs-Frankfurt is het een perfecte locatie binnen Noordwest Europa.’
‘We hebben nu van Schiphol meer slots gekregen, dus we doen nu weer wat meer op Schiphol. Ook om de slots voor de passagiersvluchten in de toekomst te behouden. Maar we blijven ook in de toekomst op Maastricht.’
Kansen
Roeven en van Haeften zien beide zeker kansen voor het Limburgse bedrijfsleven: ‘Als je kijkt waar de logistiek en industrie zich bevindt en wat er nu al vliegt op Maastricht, dan liggen hier zeker kansen, zeker ook na corona’, aldus Jeffrey. ‘En we hebben nu al een nagenoeg wereldwijd netwerk’ vult Jos Jeffrey aan. Jos sluit af: ‘Maar niet alleen op commercieel vlak kunnen we elkaar versterken. Ook op het gebied van duurzaamheid en innovatie. We weten elkaar nu te vinden, laten we ons nu verbinden.’