Woensdagavond tekenden Hermie Keulen (directeur MAA B&I) en Roelant Veldboer (directeur Dura Vermeer) het contract voor de uitvoering van de baanrenovatie van Maastricht Aachen Airport. Dit vond plaats op de te renoveren start- en landingsbaan van de luchthaven in het bijzijn van Fons Latour (coo Maastricht Aachen Airport) en het projectteam.
Slijtage
De huidige baan is aan vervanging toe vanwege slijtage aan de bovenste laag van het asfalt. Door deze slijtage ontstaat het risico dat kleine deeltjes van de baan loslaten die voor schade kunnen zorgen aan vliegtuigen.
Werkzaamheden
Het huidige asfalt van de start- en landingsbaan wordt verwijderd en vervangen door twee nieuwe asfaltlagen. Daarnaast worden het beton van de zuidelijke baankop en de intersecties tussen baan en taxibaan inclusief fundering vernieuwd. Tenslotte wordt de volledige vliegveldverlichting van de start- en landingsbaan vervangen. De lengte (2.750 meter) en breedte (45 meter) van de baan blijven ongewijzigd.
Hergebruik
Voor dit project worden de opgebroken betonverharding en fundereingen, het gefreesde asfalt, en een deel van de vrijgekomen grond hergebruikt. De overige materialen die vrijkomen uit dit werk, maar die niet direct op MAA hergebruikt worden, krijgen een andere, passende bestemming voor hergebruik.
Tijdelijk gesloten
Maastricht Aachen Airport is van 8 mei tot en met 30 juni 2023 gesloten voor vliegverkeer vanwege de werkzaamheden. Deze periode is gekozen vanwege de voorbereidingen en de weersverwachtingen. De werkzaamheden kunnen niet uitgevoerd worden bij temperaturen onder het vriespunt.