Tijdens de baanrenovatie voeren de (onder)aannemers verschillende geluidsgevoelige werkzaamheden uit zoals bijvoorbeeld het opbreken en breken van beton en puin en het frezen en aanbrengen van de asfaltlagen.
De werkzaamheden die volgens de geluidsrapporten het meeste geluid veroorzaken vinden plaats in de eerste twee weken (van 9 mei tot en met 20 mei).
De aannemer heeft op verzoek van Maastricht Aachen Airport verschillende maatregelen genomen om de (geluids)overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken en/of te voorkomen.
- Geluidsgevoelige werkzaamheden worden uitgevoerd tussen 07.00 uur 19.00 uur op maandag t/m zaterdag. Op zon- en feestdagen en na 19.00 uur vinden alleen geluidsarme werkzaamheden plaats.
- De locaties waar beton wordt gebroken voorziet de aannemer van geluiddempende bouwdoeken. Deze bouwdoeken plaatsen we ook rondom de puinbreker en ter hoogte van de noordelijke baankop.
- De aannemer meet gedurende de werkzaamheden het geluid op een aantal woningen in de directe omgeving. Onverhoopte overschrijdingen worden zo gesignaleerd.
Voor het geluid bij bouwwerkzaamheden schrijft de overheid verschillende dagwaarden voor. Voor de werkzaamheden tijdens de baanrenovatie hanteren wij de laagste (in de Circulaire Bouwlawaai) voorgeschreven (voorkeursgrens)waarde van 60 dB(A). Deze dagwaarde is het gemiddelde geluid over de periode tussen 07.00 uur en 19.00 uur, gemeten op de gevel van 5 maatgevende woningen in de directe omgeving.
Om er zeker van te zijn dat de werkzaamheden de dagwaarde van 60 dB(A) niet overschrijden zijn de verwachten geluidswaarden van alle werkzaamheden berekend.
Met deze berekeningen kunnen we voor de werkzaamheden het gebied bepalen waarbinnen het daggemiddelde 60 dB(A) blijft. Deze zogenaamde 60 dB(A) contour is op de foto’s aangegeven met de groene lijnen.
Ook zijn de daggemiddelden op de maatgevende woningen berekend.
De berekeningen gaan uit van een ‘worst case scenario’ waarbij de kortste afstand tussen het adres en de werklocatie is genomen. In werkelijkheid is de gemiddelde afstand groter en het gemiddelde geluidsniveau lager.
In de rapporten heeft men het over de verschillende werkgebieden. Deze werkgebieden staan aangegeven in de foto’s met cijfers. Werkgebied 6 is de start- en landingsbaan zelf.