De elektrisch aangedreven vlucht van Nederland naar Duitsland markeert de samenwerking tussen de luchtvaartcentra van de twee landen en hun toewijding aan samenwerking en innovatie.
Op Maastricht Aachen Airport vond vandaag een ceremoniële elektrische vlucht plaats van Nederland naar Duitsland om de samenwerking tussen de luchtvaartcentra van de twee landen te bekrachtigen.
Het Netherlands Aerospace Centre (NLR) bezocht de Nederlandse regionale luchthaven om een vlucht uit te voeren met de Pipistrel Velis Electro (PH-NLX), het vliegtuig dat NLR gebruikt ten behoeve van de ontwikkeling van de elektrische luchtvaart.
NLR en het German Aerospace Center (DLR) bundelen hun krachten om vooruitgang te boeken op het gebied van elektrisch vliegen, onbemande luchtvaartsystemen en lifecycle engineering.
Power Up
De elektrische vlucht vanuit Maastricht Aachen Airport geeft een blik in de toekomst van de luchthaven, die investeert in het stimuleren van duurzame luchtvaart.
Dit volgt op de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MOU) vorige week door de luchthaven. Hiermee committeert Maastricht Aachen Airport zich samen met 17 andere luchtvaartorganisaties aan de ontwikkeling van elektrisch regionaal luchtvervoer (eRAM) onder de naam Power Up. De partijen verwachten dat eRAM elektrisch aangedreven vervoer van passagiers of goederen met vliegtuigen met 5 tot 50 passagiers in de toekomst mogelijk én toegankelijk maakt.
Maastricht werkt samen met drie andere Nederlandse luchthavens aan het faciliteren van innovaties in elektrisch vliegen door de benodigde infrastructuur op de luchthavens te ontwikkelen.
‘Maastricht Aachen Airport combineert haar ambitie met milieubewustzijn,’ lichtte Manager Sustainability & Innovation Roel Ubaghs toe.
‘Door samen te werken met andere Nederlandse luchthavens en partners in de elektrische luchtvaart, bereiden we ons voor op deze nieuwe en groene toekomst voor zowel passagiers als vracht. Dit zal vooral van toepassing zijn voor het vervoer van tijdgevoelige, hoogwaardige vracht, zoals medische isotopen en machineonderdelen.’
Dit jaar rondde de Royal Schiphol Group een baanbrekende deal af om een belang van 40 procent in Maastricht Aachen Airport te kopen om de regionale luchthaven toekomstbestendig te maken door gezamenlijke investeringen in o.a. duurzaam vliegen.