Vanaf deze week gebruiken we onder meer op platform Oost elektrisch aangedreven GPU’s (Ground Power Units). De twee E-GPU’s vervangen op dit platform grotendeels de op diesel aangedreven bestaande GPU’s die gebuikt worden om vliegtuigen gedurende grondtijd van stroom te voorzien. Eerder dit jaar namen we al een Pre Conditioned Air unit (PCA) in gebruik. Deze zorgt voor de verwarming en koeling van de vracht aan boord tijdens hun verblijf op de luchthaven.
Groene stroom
De elektrische GPU’s zijn stiller én schoner dan hun voorgangers. Ze produceren geen geluid en 0% CO2 uitstoot. Ze maken namelijk gebruik van groene stroom, opgewekt door de zonnepanelen op de Cargo Terminal East.
Voor het aansluiten en opladen van de nieuwe E-GPU’s is een tijdelijk aansluitpunt aangelegd op het platform. Nadat de medewerkers dinsdag zijn geïnstrueerd in het gebruik kunnen ze vanaf nu in gebruik worden genomen.
Inventarisatie hinderreductie
Uit een inventarisatie van NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) is gebleken dat van alle maatregelen om het grondgeluid te verminderen, het reduceren van APU- en GPU-gebruik op nummer 1 staat.
Deze inventarisatie werd uitgevoerd in opdracht van Dhr. van Geel, tijdens zijn verkenning hoe MAA een toekomstbestendige en duurzame luchthaven kan worden, waarbij de economische belangen in balans zijn met de maatschappelijke belangen. Zijn advies is inmiddels afgerond en ligt momenteel voor een Provinciale Staten.
CO2 neutraal
Maastricht Aachen Airport streeft ernaar in 2030 CO2-neutraal te zijn. De eerdere aanschaf van de PCA en het gedeeltelijk elektrificeren van de GPU’s zijn enkele van de verschillende stappen die we nemen om te verduurzamen en het grondgeluid voor de omgeving te verminderen.
Zo worden bijvoorbeeld ook vervoersmiddelen en overig materieel geëlektrificeerd, verlichting vervangen door LED en afvalstromen geoptimaliseerd. Dit is een geleidelijk proces waarmee we in fases toewerken naar een klimaatneutrale luchthaven. Gefaseerd omdat dit grote investeringen vergt en we hierdoor keuzes moeten maken wat we wanneer doen.