Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

mer Beoordelingsrapportage

Maastricht Aachen Airport (MAA) wil een omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven zijn. Daarvoor is een nieuwe vergunning nodig voor de luchtgebonden activiteiten: een luchthavenbesluit.

MER Beoordelingsrapportage

Voordat we de aanvraag kunnen indienen moeten we eerst de milieueffecten onderzoeken van wat we aanvragen en een zogenaamde mer-beoordelingsrapportage opstellen.

Deze onderzoeken zijn nu afgerond. Onderzoekers hebben in opdracht van MAA de milieueffecten onderzocht van 3 situaties, o.a. voor wat betreft aantal vluchten, type vliegtuigen en de tijden dat er gevlogen wordt:

  1. De toekomstige situatie (het voorgenomen gebruik dat we aanvragen in de vergunning)
  2. De referentiesituatie (de huidige vergunning met inbegrip van autonome ontwikkelingen)
  3. De bestaande situatie (het daadwerkelijke gebruik in 2022)

MER Beoordelingsnotitie versus MER

Europese wetgeving schrijft voor welke activiteiten mer-plichtig zijn (i.e. een Volledige MER) en voor welke een mer-beoordeling volstaat. Deze aanvraag van MAA zit in de categorie die mer- beoordeling is en niet bij voorbaat een Volledige mer.

In de mer-beoordelingsrapportage vergeleken de onderzoekers het voorgenomen gebruik (toekomstige situatie) van MAA met het vergunde gebruik met autonome ontwikkeling (referentiesituatie). Ter informatie is het voorgenomen gebruik ook vergeleken met het huidige gebruik (gebruiksjaar 2022).

Mocht de toekomstige situatie negatieve milieueffecten hebben ten opzichte van de referentiesituatie, dan kan de commissie mer besluiten dat een Volledige mer noodzakelijk is. Bij een Volledige mer is het noodzakelijke varianten te onderzoeken van hetgeen we aanvragen. De milieu onderzoeken zijn niet uitgebreider.

In het geval van Maastricht Aachen Airport zijn reeds varianten onderzocht onder de hoede van Dhr. van Geel en de onderzoeken ten behoeve van het Provinciale Statenbesluit in 2022.

Resultaten onderzoeken

Volgens de onderzoekers zijn de resultaten van het voorgenomen gebruik niet significant anders dan volgens het huidige vergunde gebruik. Hiervoor keken de onderzoekers o.a. naar de effecten op het gebied van geluid,  natuur en gezondheid. Op deze aspecten lieten de onderzoeken geen negatieve effecten zien. Op de aspecten externe veiligheid, luchtkwaliteit en klimaat zijn de effecten beperkt tot zeer beperkt.

Vanwege deze vaststelling en de uitgebreide afweging van diverse scenario’s in het kader van het maatschappelijk en politieke debat over de toekomst van MAA is er volgens de onderzoekers geen aanleiding om in de mer-beoordeling diverse scenario’s te beschouwen.

De conclusie van de mer-beoordelingsrapportage luidt dan ook dat – naar de inzichten van MAA – in de procedure voor dit luchthavenbesluit voor MAA een volledige mer geen meerwaarde heeft en niet hoeft te worden opgesteld; een m.e.r. beoordeling volstaat.

De beslissing voor wel of geen volledige mer ligt bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en een landelijke mer-adviescommissie.

Vervolg

MAA heeft de mer-beoordelingsrapportage ter toetsing aan de Minister van I&W aangeboden. Tot 30 september kunnen belanghebbende nog via communications@maa.nl reageren op de gepresenteerde onderzoeksresultaten en de mer-beoordelingsrapportage.

Het Ministerie van I&W vraagt een advies aan de mer-commissie en toetst zelf de mer-beoordelingsrapportage. MAA verwerkt vervolgens het advies van de mer-commissie en de toetsbevindingen van I&W in de definitieve mer-beoordeling waarna de Minister van I&W een mer-besluit neemt. Waar mogelijk én van toepassing verwerkt MAA dan ook de reacties van belanghebbenden.

Vervolgens start de daadwerkelijke procedure voor de aanvraag van het Luchthavenbesluit volgens de volgende stappen:

– MAA dient aanvraag in

– Min. I&W behandelt aanvraag

– Min. I&W publiceert ontwerp-LHB

– Belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen over het ontwerp-LHB

– Min. I&W behandelt zienswijzen

– Min. I&W neemt definitief besluit en publiceert dat

– Belanghebbende kunnen beroep instellen bij de Raad van State

Vragen n.a.v. dit bericht? Stel ze per mail: communications@maa.nl