Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Mer-beoordelingsrapportage Luchthavenbesluit aangeboden aan het ministerie van I&W voor toetsing door de commissie mer.

By 20 december 2024Nieuws, Omwonenden

Deze week hebben we de mer beoordelingsnotitie afgerond die we opstelden als onderdeel van de aanvraag voor ons Luchthavenbesluit. 

Het ministerie van IenW heeft deze notitie inmiddels ontvangen en gaat deze nu voorleggen aan de commisie mer. 

Begin september is een eerste versie van de mer-beoordelingsrapportage ter toetsing aangeboden aan DGMI van I&W

DGMI heeft:

  • geoordeeld dat de informatie volledig is en voldoende gedetailleerd (met opmerkingen weliswaar)
  • MAA gecomplimenteerd met de communicatie met de omgeving via de informatieavonden
  • gevraagd om een aantal punten nader te verduidelijken
  • enkele minimale technische opmerkingen gemaakt

Tussen september en december pasten we op advies van het ministerie de beoordelingsnotitie aan op een aantal punten, waaronder:

  1. N.a.v. vragen tijdens de laatste informatieavond is ook het effect van het nieuwe LHB op Vortex onderzocht
  2.  Nadere toelichting gegeven over de wijze hoe Van Geel het aantal EGH heeft bepaald en hoe het aantal EGH in de mer-beoordelingsrapportage zijn bepaald volgens de aandachtpuntenbrief van I&
  3.  De toelichting op de CO2-emissies is uitgebreid:
  4. Het verschil in referentiesituatie voor het beoordelen van de effecten op de leefomgeving en voor de effecten op de natuur is nader toegeEr is ingegaan op het seizoeneffect van de vliegbewegingen.
  5. Diverse kleine technische en tekstuele aanpassingen.

De Commissie mer adviseert, als onafhankelijke organisatie, over de inhoud van de opgestelde milieueffectrapporten en de mer beoordelingsnotitie.  

De verwachte planning is:

  • Startgesprek mer-commissie: eind januari (in een startgesprek wordt MAA uitgenodigd om een mondelinge toelichting te geven over de aanleiding van de mer-beoordelingsrapportage en de aanpak van de onderzoeken)
  • Adviesgesprek mer-commissie: eind februari (in een adviesgesprek licht de mer-commissie haar voorlopige bevindingen toe en kan nog aanvullende toelichtende vragen stellen aan MAA)
  • Adviesrapportage: begin maart

 De volledige, geactualiseerde mer-beoordelingsrapportage en bijlagen lees je hier