Maastricht Aachen Airport test de komende 2 weken opnieuw een omgebouwde elektrische pushback truck voor alle passagiersvluchten van Ryanair. Dit voertuig duwt het vliegtuig achteruit naar de opstelpositie voor vertrek. De elektrische pushback truck vervangt op termijn de huidige voertuigen die gebruik maken van fossiele brandstof.
In mei 2022 testte de luchthaven dezelfde elektrische pushback truck (TMX 150).
De resultaten van de eerste testperiode zijn door ontwikkelaar XYZ Dynamics uit Eindhoven (in samenwerking met Aviaco GSE) geanalyseerd. Dit leidde tot een aantal aanpassingen zodat er meer pushbacks uitgevoerd kunnen worden met één batterijlading. Denk hierbij aan het vervangen van de koppelvormer door een zelfontwikkelde transmission box en het toevoegen van een brandveilig lithium pakket. Hiermee is de efficiency met meer dan 30% verhoogd.
Maastricht Aachen Airport maakte eind vorig jaar bekend deel te nemen aan het Airport Carbon Accreditation programma. Deelname aan dit programma betekent dat de luchthaven zich actief inzet om haar CO2-uitstoot te verlagen. In de afgelopen jaren verving de luchthaven de verlichting door ledverlichting, startte men met de opwek van groene energie en elektrificeerden ze een deel van het materieel zoals de stroomaggregaten (ground power units), een bagageband, waterwagens en trekkers voor bagagekarren, geleverd door Aviaco GSE.
Roel Ubaghs, Manager Sustainability & Innovation: ‘Door het grondmaterieel te elektrificeren, stappen we volledig over op groene energiebronnen en gaan we het verbruik van aardgas tot een minimum terugdringen. Het doel is onze uitstoot tot het absolute minimum te beperken. De resterende uitstoot compenseren we waardoor het resultaat onder de streep nul is (net zero). Het testen van de elektrische pushback truck is een logische stap om uit te groeien tot een toekomstbestendige en duurzame luchthaven.