Het Ministerie van I&W heeft toestemming gegeven de TODA (Take Off Distance Available) van Maastricht Aachen Airport aan te passen van 2.500 meter naar 2.750 meter. Dit betekent echter niet dat vertrekkende vliegtuigen nu alsnog 2.750 meter baan mogen gebruiken.
De geasfalteerde baanlengte van Maastricht Aachen Airport bedraagt 2.750 meter. Volgens de omzettingsregeling (de huidige vergunning van de luchthaven) mogen de vliegtuigen echter slechts 2.500 meter gebruiken (de TORA). De aanvullende 250 meter verharding mag (nu het baangebruik is terug gegaan van 2.750 meter naar 2.500 meter) aangewezen worden als Clearway: een strook die achter een baan ligt en die gebruikt mag worden om veilig ‘uit te klimmen’.
Dit is dan ook per 27 mei gepubliceerd in een Notam (notice to airmen): een bericht dat gebruikt wordt om informatie over het luchtruim te delen met piloten, omdat deze informatie van invloed kan zijn op de uitvoering van een vlucht.
Dit betekent dat vliegtuigen nu zwaarder beladen mogen vertrekken, dan met een TODA van 2.500 meter, omdat ze een langere strook krijgen om uit te klimmen. Het punt waarop ze van de grond los komen kan hierdoor iets verder liggen maar ligt nog altijd binnen de TORA (Take Of Run Available) van 2.500 meter.
Voor de volledigheid volgen hier de definities van de genoemde afmetingen:
Takeoff Run Available (TORA) – de maximal beschikbare baanlengte voor een vertrek/start.
bij een start. Op Maastricht Aachen Airport is de TORA 2.500 meter.
Takeoff Distance Available (TODA) – De lengte van de TORA plus de lengte van de clearway. Op Maastricht Aachen Airport gaat deze nu van 2500 naar 2750 meter.
Clearway – het gebied rondom de baan, vrij van obstructies onder het gezag van airport authorities. De lengte van de clearway mag mee worden genomen in de lengte van de takeoff distance available.