Uit het businessplan van Maastricht Aachen Airport spreekt een duidelijke ambitie om de luchthaven te verduurzamen. Bijvoorbeeld door zonnepanelen, materieel elektrificeren en het verduurzamen van gebouwen om energie te besparen.
Een van die gebouwen, Cargo Terminal North, heeft te maken met een grote mate van achterstallig onderhoud. In dit gebouw verwerken we hoofdzakelijk importvracht: vracht die per vliegtuig ons land binnenkomt. Het achterstallig onderhoud zorgt voor een hoog warmteverlies. Daarom sluiten we met ingang van 16 januari (tijdelijk) onze Cargo Terminal North en verwerken we alle vracht (import én export) via Cargo Terminal East, m.u.v. de bloemenvluchten. Tot wanneer deze tijdelijke sluiting duurt is nog niet bekend.
Chauffeurs worden bij Cargo Terminal North doorverwezen naar de andere locatie door middel van een informatiebord.
De verwachting is dat de vrachtvolumes voor de korte termijn de wereldwijde daling volgen. Dit betekent dat de winterpiek achter de rug is en de concentratie van de vracht aan de Oostzijde ruimschoots past binnen de capaciteit van platform Delta.