Op de Vliegveldweg ter hoogte van de (zuidelijke) baankop van Maastricht Aachen Airport zijn tijdelijk verkeerslichten geplaatst. Deze verkeerslichten reguleren het verkeer op het moment dat een groot verkeersvliegtuig op de draaikop draait. Deze tijdelijke maatregel is op verzoek van de luchthaven ingevoerd om mogelijke gevolgen van blast (sterke luchtstromen van de motoren) van vliegtuigen voor weggebruikers uit te sluiten.
Draaikop
Tijdens de renovatie van de start- en landingsbaan is de draaikop vergroot zodat die voldoet aan internationale wet- en regelgeving. Dit betekent dat de afstand tot het fietspad en de Vliegveldweg kleiner is geworden.
Onderzoek
Of en in welke situatie en in welke mate blast merkbaar is op de openbare weg is momenteel nog niet helemaal duidelijk. Op verzoek van Maastricht Aachen Airport doet een extern bureau hier momenteel onderzoek naar aan de hand van simulaties.
Eerste observaties ter plekke duiden niet op merkbare effecten. Op basis van de resultaten van de onderzoeken treft de luchthaven maatregelen om mogelijke effecten van blast te voorkomen, bijvoorbeeld het plaatsen van blastprotectieschermen of doeken.
De resultaten van het onderzoek verwachten we binnen een maand.