De tweede helft van 2023 is de hoeveelheid ‘getruckte vracht’ die Maastricht Aachen Airport afhandelt fors gegroeid. Deze luchtvracht komt via andere luchthavens per vrachtwagen naar Maastricht Aachen Airport en gaat vervolgens met vrachtwagens naar de eindklant. Mede dankzij de exponentiele groei van tweede linie vracht komen de totale vrachtvolumes voor Maastricht Aachen Airport aan het einde van dit jaar naar verwachting op het niveau van dezelfde periode vorig jaar.
De getruckte luchtvracht komt via andere luchthavens in de regio rond Maastricht Aachen Airport. Hier halen wij de vracht van de vliegtuigplaten af (de zogenaamde eerste linie afhandeling) en verzorgen de douane-afhandeling. We sorteren de vracht op volgende bestemming en stapelen deze op pallets (tweede linie afhandeling). Deze pallets vervolgen hun weg per vrachtwagen meestal naar de eindklant. En andersom komt het ook: getruckte vracht komt binnen op Maastricht Aachen Airport en vertrekt per truck naar een andere luchthaven om daar per vliegtuig verder vervoerd te worden.
Value added logistics
Al decennia lang maken agenten gebruik van Maastricht Aachen Airport voor tweede linie vrachtafhandeling o.a. vanwege de snelle afhandeling, de gunstige ligging en de afstemming van onze data en processen met de Nederlandse douane. Dit kreeg een extra impuls tijdens de baanrenovatie als alternatieve werkzaamheden voor onze vrachtmedewerkers. Nadat de luchthaven in juli weer openging voor vliegverkeer ontwikkelden deze tweede linie afhandeling zich verder door, waardoor we de tijdelijke dip in gevlogen luchtvracht op Maastricht Aachen Airport op kunnen vangen.
In totaal verwachten we dit jaar meer dan 30.000 ton getruckte vracht af te handelen. De totale vrachtvolumes komen dit jaar naar verwachting uit op circa 65.000 ton gevlogen en getruckte vracht. Door de exponentiële groei in getruckte vracht nemen we voortaan deze cijfers mee in onze maandelijkse publicaties.