Om de economische en maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis waar mogelijk te beperken, verleent Maastricht Aachen Airport vanaf vandaag weer toestemming aan vrachtvluchten tussen 6 en 7 uur ’s ochtends te landen of vertrekken. Hierdoor kunnen de luchtvaartmaatschappijen hun schema’s optimaliseren en de schaarse capaciteit beter benutten.
Oproep Europese Commissie
Maastricht Aachen Airport komt tot dit besluit mede na een oproep van de Europese Commissie. Volgens de commissie zijn cargovluchten van vitaal belang voor Europa. Daarom roept zij EU-landen op om nu meer vrachtvluchten van buiten de EU dan gewoonlijk toe te staan. Daarnaast adviseert ze om de regels voor nachtvluchten en luchthavenslots tijdelijk te versoepelen voor de aanvoer van essentiële goederen.
Jos Roeven: ‘Hoewel Maastricht Aachen Airport geopend is van 06.00 uur tot 23.00 uur (0.00 uur inclusief extensieregeling), hebben we in 2018 besloten vrachtverkeer in de vroege ochtend niet of beperkt toe te staan. Deze maatregel hebben we genomen om de overlast voor de omgeving te beperken. De coronacrisis en de maatschappelijke en economische gevolgen hiervan vragen nu om aanpassing van deze maatregel. Daarom trekken we die in voor onbepaalde duur. Daarnaast heeft de ILT ons laten weten dat zij met betrekking tot het toezicht en de handhaving op het rechtmatig gebruik van de luchthaven buiten openingstijd (extensieregeling) tijdelijk –gedurende de COVID-19 maatregelen- coulant optreedt voor zover dit corona gerelateerde vluchten betreft.’
Schaarste
Door het grotendeels wegvallen van passagiersvluchten is de luchtvrachtcapaciteit teruggelopen. Passagiersvluchten nemen namelijk vaak vracht mee in de buik van het toestel (belly cargo). De capaciteit van vrachttoestellen dient daarom zo efficiënt mogelijk ingezet te worden. Om de handel en de economie te faciliteren maar ook om hulpgoederen en medische vracht te vervoeren.
Pharma
Waar de passagiersterminal er nu verlaten bij ligt, draaien de medewerkers van Maastricht Aachen Airport in de cargoterminals op volle toeren. Naast de gebruikelijke airlines ook verschillende ‘oude bekenden’: Qatar en Ethiopian airlines weten de luchthaven weer te vinden. Jos Roeven: ‘We zien veel van de gebruikelijke vracht lang komen, zoals levensmiddelen (bijvoorbeeld groente en vis) en hight tech producten. Maar ook veel pharma (farmaceutische vracht zoals medicijnen, medische apparatuur en medische hulpmiddelen). Denk hierbij aan (corona)testen, ziekenhuisbedden en mondkapjes maar ook paracetamols, medicijnen tegen kanker of voor de behandeling van trauma.’